Jedzenie w stresie – Problem XXI wieku?

Sięgasz po jedzenie kiedy się denerwujesz? Zajadasz się cukierkami, herbatnikami, chipsami kiedy rzucasz palenie? A może zawsze nosisz przy sobie paczkę cukierków, na wszelki wypadek?

Skąd wziął się ten problem?

Jak sobie z nim poradzić? Nie od dziś wiadomo, że jedzenie sprawia przyjemność. Kiedy jesteśmy głodni, jednocześnie zaczynamy się denerwować. Kiedy jest nam źle myślimy jak sobie z tym poradzić, pierwsze co przychodzi do głowy to jedzenie. Z czasem staje się to nadmiernym problem, a nawet i nałogiem, który skutkuje problemami zdrowotnymi czy nadwagą.

Jedzenie w stresie
Jedzenie w stresie

Jak tego unikać?

Z pewnością trzeba zaspokajać głód, lecz należy to robić odpowiedzialnie. Jeśli będziesz jeść regularnie, organizm nie zrobi się nagle głodny. Unikniesz więc podjadanie, które jest kluczowym problemem. Skąd w ogóle bierze się chęć jedzenia w sytuacjach trudnych czy stresowych? Ano stąd że człowiek potrzebuje bliskości, potrzebuje wsparcia. Większości z nas mama czy babcia zawsze dawała pączka, ciastko czy obiad i pocieszała. Kiedy wracaliśmy od lekarza, czy nie chcieliśmy czegoś zrobić rodzice kusili nas słodyczami czy przekąskami mówiąc „jeśli to zrobisz, kupię Ci/dostaniesz/będziesz mógł zjeść…” itd.

Problem naszej młodości…

Byliśmy uczeni tego od małego. Wcześniej jednak nie sprawiało to aż takiego problemu. Byliśmy nadzorowani. Teraz kiedy w wieku dorosłym sami sobą dyrygujemy, staje się to pułapką. Nagradzamy się aż wpadamy w sidła podjadania z których ciężko wyjść, a konsekwencje wpędzają nas w jeszcze większy stres lub smutek. W związku z czym więcej podjadamy, aż nie wiadomo kiedy stajemy się uzależnieni. Z całą pewnością można więc twierdzić że jedzenie w stresie jest problemem XXI wieku. Jeśli widzisz pierwsze objawy u siebie reaguj! Zastąp podjadanie czym innym. Znajdź sposób na siebie. A jeśli musisz coś podjadać, jedz warzywa.

Przydało się? Oceń!
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Średnia ocena: 5,00, na podstawie 1 opinii.
Loading...