Sól kłodawska czy himalajska – co lepiej wybrać?

Sól okazuje się niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, ale z jednym zastrzeżeniem. Chodzi o sól naturalną, nieprzetworzoną. Może to być sól kłodawska bądź coraz bardziej popularna sól himalajska.
Najczęściej zaś wykorzystywana w gospodarstwach domowych sól kuchenna nadaje się jedynie do czyszczenia przypalonego żelazka bądź usuwania nieprzyjemnych zapachów.

Sól szkodzi czy nie szkodzi zdrowiu?

Sól soli nierówna. O ile spożywanie rafinowanej, czyszczonej chemicznie soli przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie, nadciśnienia tętniczego czy reumatoidalnego zapalenia stawów, to już jej wersja nieprzetworzona wykazuje wyjątkowo pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu.
Dzieje się tak, ponieważ biała sól kuchenna jest czystym chlorkiem sodu pozbawionym innych cennych mikroelementów, które występują w soli naturalnej.
Podstawowym problemem jest właśnie nadmiar sodu wywołujący zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, czyli hipernatremię.
Z kolei sól nieprzetworzona zawiera nie tylko optymalne proporcje sodu i potasu, ale także magnez, fosfor, miedź, żelazo, wapń czy cynk. Dzięki temu ma charakter elektrolitu odpowiedzialnego za niektóre procesy biologiczne, w tym równowagę osmotyczną, funkcje metaboliczne bądź stabilizację pH ciała. Jednocześnie ma działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.
W codziennej diecie nie powinno zabraknąć naturalnej soli kłodawskiej, himalajskiej lub morskiej. Soli kuchennej, wbrew nazwie, nie powinno się w ogóle wykorzystywać w kuchni, chyba że do czyszczenia zlewu. Ponadto doskonale się sprawdzi jako środek wybielający i usuwający brzydkie zapachy.

Sól kłodawska – naturalne bogactwo minerałów

Kamienna sól kłodawska zawiera cenne mikroelementy i pierwiastki śladowe tworzące kompleksy niezwykle łatwo przyswajalne przez organizm.
Ekologicznie czyste pokłady soli z Kłodawy pochodzą z czasów prehistorycznych i są pozostałością po odparowaniu śródlądowego Morza Cechsztyńskiego. Proces ten nastąpił około 250 milionów lat temu wskutek zmian klimatycznych.

Sól z Kłodawy może być w kolorze białym, różowym, a także błękitnym. Barwa wynika ze składu i np. większa zawartość żelaza decyduje o tym, że sól będzie różowa. Wydobywa się ją w postaci brył, które następnie poddaje się kruszeniu i mieleniu.
Nie stosuje się suszenia i wybielania przy użyciu środków chemicznych. Nieprzetworzona sól z tego regionu ma tym samym doskonały stosunek sodu do potasu, a ponadto optymalną ilość siarczków i chlorków, więc zachowuje najważniejsze walory odżywcze.

Czysta i krystaliczna sól himalajska

W ostatnich latach robi furorę i coraz więcej osób decyduje się na jej używanie. Jej naturalnie różowy kolor wynika z dużej zawartości tlenku żelaza. Sól himalajską wydobywa się ręcznie na wschodnim paśmie Karakorum. Oczywiście nie poddaje się jej żadnym procesom czyszczenia chemicznego. Sól himalajska powstała kilkadziesiąt milionów lat temu po wyschnięciu wód oceanu i przemieszczeniu się złóż soli pod ziemię w wyniku ruchów tektonicznych.

Sól ta zawiera duże ilości siarczanów, chlorków, magnezu i żelaza. Bogactwo minerałów sprawi, że sól himalajska ma szerokie zastosowanie nie tylko w kuchni dla podkreślenia smaku potraw, ale również w medycynie naturalnej czy kosmetyce. Niektórzy wręcz uważają ten rodzaj soli za najczystszy wydobywany ręcznie i wyjątkowo korzystny dla zdrowia i urody.

Sól kłodawska lepsza od soli himalajskiej?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, że sól himalajska jest lepsza niż kłodawska i na odwrót. Tak naprawdę jedna i druga charakteryzuje się bardzo dobrym składem z dużą zawartością minerałów i pierwiastków śladowych oraz optymalnym stosunkiem sodu do potasu.
Różnica jest natomiast w cenie. Nasza rodzima sól z Kłodawy okazuje się zdecydowanie tańsza, więc osoby, którym zależy na oszczędnościach powinny wybierać właśnie ten rodzaj soli..
Jedno jest pewne – zarówno sól kłodawska, jak i himalajska będą znacznie zdrowszym produktem niż rafinowana sól kuchenna. Trzeba przy tym pamiętać, że nawet w przypadku tych dwóch rodzajów soli nie należy przesadzać z nadmiernym spożywaniem, ponieważ zapotrzebowanie dziennie na sól jest tak naprawdę niewielkie.

Przydało się? Oceń!
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Średnia ocena: 5,00, na podstawie 5 opinii.
Loading...